30 Ogos 2010

Aku Bangga Menjadi Anak Malaysia


30 Ogos 2010

- Lebih kurang pukul 11 malam, aku dan suami bersiap menuju ke downtown Jln Reko, Bandar Baru Bangi. Tengok keadaan terlalu sesak. 5 -6 kali berpusing mencari parking... sesak betul malam tadi... Baru aku teringat, patutlah keadaan di downtown terlalu ramai, esok kan cuti.... cuti KEMERDEKAAN ke 53 MALAYSIA. :) tambahan pula dengan hari raya yg akan menjelang hanya seminggu lebih saja lagi. Downtown di situ panjang... bermacam2 yg ada dijual....Aku mengagagak lebih seribu manusia yang berada disitu ketika itu... jalan pun terhenti2...berselisih bahu....terlalu ramai... aku juga tak ketinggalan mencari tudung raya :D Thanks sayang huby coz belikan me tudung....

Tiba-tiba suasana dipersekitaran dikejutkan dengan bunyi DJ crew yang bertugas.... dengan bilangan....

10..9..8...7...6...5...4...3...2...1 MERDEKA!!!!!!

secara serentak semua yang ada disitu melaungkan MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

Aku juga tidak ketinggalan. Dan kemudian Lagu Negara dinyanyikan. Tatkala inilah hatiku tersentuh. Tanpa sedar aku menangis... tahu kenapa? Semasa Lagu Negara ini dimainkan, semua pelanggan dan penjual yang berada disitu berdiri tegak. Tak ada sesiapa pun yang berjalan. Yang berjual terus mengunci mulut. Yang sedang sibuk memilih baju turut berhenti seketika... yang sedang duduk melepak turut bangun memberi rasa hormat...Turut menyanyikan Lagu Negaraku. Dalam keadaan manusia yg sibuk melayan nafsu membeli belah, mereka melupakan untuk seketika semata-mata untuk menghormati Lagu Kebangsaan. Masa itu terlalu sukar untuk aku gambarkan. Hatiku berdetik, Aku bangga menjadi Rakyat Malaysia. Suasana masa tu betul2 meruntun hati aku. Aku menitiskan airmata. Hiba terasa. Inilah pertama kali aku merasakan indahnya KEMERDEKAAN itu. Kagumnya aku dengan manusia yang ada di situ.... Lebih kurang 15 minit pertunjukan dianjurkan oleh crew downtown disitu... sangat meriah... menyambut dalam kesederhanaan. Tapi ianya adalah paling bermakna dalam hidupku....

Kepada seluruh rakyat Malaysia.... sama2lah kita menjaga keharmonian negara ini. Hentikan segala propaganda yg dapat merosakkan ikatan perkauman yg telah sedia ada... Walau aku tak punya pengalaman dalam menghadapi peperangan, tetapi cukup untuk kita membayangkan seksanya kehidupan sesetengah negara yang pada waktu ini hidup dlm kesengsaraan tanpa Kemerdekaan... Dijajah oleh mereka yang tamakkan kekuasaan...

Rakyat Malaysia....Hargai Kemerdekaan yg kita kecapi hari ini.... Ingat,,,nilai Kemerdekaan tiada tolak bandingnya....

Aku bukan sesiapa.... cuma sebagai Rakyat Malaysia biasa....

Malaysia....
Aku bangga menjadi anak jatimu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perjalanan Yang Panjang

Rasanya baru semalam melangkah ke dunia pelajar setelah hampir 7 tahun meninggalkan zaman kolej tahun 2006 dulu. Di Politeknik banyak membe...