Terima Kasih berada diblog ini! Jom follow! »

29 Oktober 2009

Baim Kena PulaS TeliNga =)

Hahahahaha... Adik aku si baim tu malam tadi kena pulas telinga.... nasib badan... ape tak nyer...berpuluh2x kali aku ajar dia matematik x dapat2x...panas je aku dibuatnya...sekali 2 leh tahan beb....ni berpuluh2x kali..last2 aku pulas telinga dia... tu la..suruh belajar degil....
hurm bukan saja2x pun aku pulas telinga dia...tapi aku nak dia pandai... next year dia spm... so masih belum terlambat aku nak dia study ulang balik dari form 1 smpai form 5.... al-hamdulillah dia boleh buat cuma lambat sikit pickup tu... aku ni la kena bersabar banyak2x... apa pun aku punya harapan yang tinggi utk tengok dia cemerlang dalam spm nanti...
Aku sebagai kakak..dan guru dia dirumah.... aku nak pastikan result dia utk spm tahun depan adlah terbaik dalam keluarga ku....
Buat masa ni aku rajin carikan dia soalan2x ramalan spm.... semua subjek aku yang ajar.... tiap2 petang aku suruh dia buat latihan... aku nak dia berjaya.... tapi aku x lah push dia sangat..takut gak kalau dia stress... ada masa rehat dan ada masa belajar.... then aku bawak jugak dia berjalan2x... hope dia fham... masa belajar..belajar..masa rehat...rehat betul2x... aku pun penah alami dulu...x suke gak org push2x ni kan... =)
Insyaallah...selagi ada kakak...kakak akan jaga baim...
aku tak nak dia susah nanti... masa depan pelajaran tu sangat penting... dan aku nak dia jejak kan kaki ke universiti satu hari nanti... niat ada tapi usaha xda..xkan menjadi.... tu saja... semoga baim kuatkan semangat tu.... x lama...cuma setahun saja lagi utk berhempas pulas....spm tu menentukan kemana hala tuju dia selepas tu....
Amin....

25 Oktober 2009

Mak , Intan, Salleh & Hubby

Salam semua, agak lama aku x menulis di blog ni...busy sikit... hu3x...so far al-hamdulillah masa yang sulit tu telah berakhir... then aku n hubby lalui dengan tenang dan bahagia. =)

Minggu ni maybe aku balik kg..nak uruskan urusan pertukaran sekolah adik aku ke Bangi. Adik aku yang ke-6 tinggal ngan aku...mak pun dah xlarat...so sementara aku xde anak lagi boleh la aku tanggung adik aku tu..nasib hubby faham dengan situasi aku...so love hubby...
insyallah kalau sempat aku nk tengok bapa saudara yg berada di hospital manjung, harap cepat sembuh...

n rindu sgt kat mak...hu3x... rindu rindu rindu... hehehehe..walau dah kawen pun..aku stil manja ngan mak... hurm... kdg2 kalau sakit pun x cari hubby sgt..tpi cari mak...tu la kehebatan seorang mak kan... walau mak bukan ibu kandung aku tapi mak yang membesarkan aku dan 5 org adik2 aku...mulianya hati mak... Ibu n ayah kandung aku semenjak kecik dorg divorce... tak amik pusing pasal aku n adik2 beradik yang lain..dan dari kecik memg mak yg jage kami...mak tu adalah mak sedara..tapi kami adik beradik dh anggap macam mak sendiri...sayang kami pada mak x berbelah bahagi... begitu juga dengan mak... rasanya x terjumpe lagi insan semulia hati mak... sebab tu selagi umur mak ada...aku nk dia bahagia...

Pic kat atas tu aku amik masa bawak mak dan adik2 jalan2 ke Putrajaya..tengok muka mak mase tu suka sangat...hu3x...tercapai hasrat mak nak ke putrajaya...mlm tu balik dari putrajaya aku n hubby bawak mak makan satey kajang...btul2 mak kekenyangan...hehehehe.. tengok intan ngan salleh pun happy je...hehehehe..insyallah ade kelapangan aku nak bawak mak berjalan2 lagi ke merata tempat..xpelah kalau berhabis sedikit duit..bagi aku apa yang aku buat tu pun belum terbalas jasa mak pada aku dan adik2...semoga mak dipanjangkan umur..
insyallah bulan 12 nanti nak ambik mak lagi... boleh bawak mak jalan2 lagi kat sini...ade rezeki teringin nk bawak mak masuk Aquaria kat KLCC....mesti seronok mak disana nanti... Tuhan kabulkan impian aku nanti...Amin

19 Oktober 2009

25days only 4 my anniversary

hurm....so excited.... 15 hb 11 nnti genap setahun aku n hubby menjadi suami isteri. Sepanjang setahun ni byk kenangan pahit manis yang kami sama2 lalui....
Suka duka... tapi sebenarnya perkara2 tu yang mengeratkan kasih sayang antara kami... dan aku terlalu menyintai dia....
aku dan hubby cadang nk buat sikit jamuan makan2 mase tarikh tu nanti...insyallah...ade rezeki lebih boleh jemput2 member2.. aku pun tgh pening... hadiah ape yg nk bg kt hubby?? pening sebenarnya nk cari hadiah lelaki ni... hurm....xpela tgok la nnti cemane...leh bawak baim(adik) g temankan beli surprise kt hubby.... pape pun aku btul2 teruja...sebb ni adalah 1st my anniversary... so aku ngan hubby harap... saat majlis tu diadakan sume berjalan lancar...amin

14 Oktober 2009

Bisikan Nurani / Munsyid : In-Team


Lautan kematian ombak
Tenang pantai tiada terusik
Begitulah tasik hatiku
Sejak kehadiranmu

Betapa aku hargai
Anugerah syurga di dunia
Doa kudus aku panjatkan
Semoga dirahmati

Telahpun ku syukuri
Di dalam hidup ini
Cinta suci kurniaan Ilahi

Kejernihan wajahmu
Sempurna pada pandanganku
Kau kirana
Keturunan terpilih
Disanjung serta dihormati
Kau permata
Kesederhanaanmu
Mengecap kekayaan dunia
Kau mestika
Ketaqwaan dirimu
Itu yang merantai jiwaku

Bukan aku memuji
Apalagi memuja
Salahkahku kagumi… perhiasan duniawi

Bisikan nuraniku
Engkaulah pilihanku
Akanku pertahankan
Amanah suci ini

13 Oktober 2009

Jadilah Pendengar Yang Baik

Berikut antara langkah untuk menjadi pendengar yang baik:

- Wujudkan suasana mesra dalam perbualan atau interaksi.

- Dengar dengan teliti.

- Berikan perhatian sepenuhnya.

- Saling berpandangan dan lihat tepat ke dalam anak matanya.

- Angguk kepala tanda gerak balas serta ikuti perbualannya dengan berkata, ‘ya’.

- Selami perasaan orang yang sedang bercakap dan hayati ceritanya.

- Ubah mimik muka seiring dengan perkara yang dipertuturkan.

- Elak mengkritik.

- Jangan menyampuk dan memotong cerita yang belum selesai.

- Susuli dengan soalan sebagai tanda anda memang mendengarnya dengan penuh minat.

- Ulangi apa yang dibicarakan sebagai tanda anda faham atau untuk memastikan apa yang anda fahami itu betul.

11 Oktober 2009

Salam Takziah Buat Faridah Sekeluarga


Pagi ni aku dikejutkan dengan berita menyedihkan. Paklong aku yg berada di Taiping, Perak meninggal dunia setelah 3 hari berada dalam keadaan koma. Ya Tuhan, berita ini betul2 membuatkan aku termenung seharian. Aku sedekahkan Al-fatihah kepada arwah. Arwah yang aku kenali seorang yang baik hati dan bapa yang baik. Pada faridah sekeluarga kuatkan semangat... Aku x dapat balik... walau hati memberontak utk pulang ke kampung. Sedih nya tatkala ni Tuhan sahaja yang tahu... Kepada pembaca di blog ini, doakanlah arwah paklong berada di kalangan org2 beriman. Amin

Favourite Songs... I'm Yours-Jason Mraz


Well you done done me and you bet I felt it
I tried to be chill but you're so hot that I melted
I fell right through the cracks, now I'm trying to get back

Before the cool done run out I'll be giving it my bestest
And nothing's going to stop me but divine intervention
I reckon it's again my turn to win some or learn some

But I won't hesitate no more, no more
It cannot wait, I'm yours

Well open up your mind and see like me
Open up your plans and then you're free
Look into your heart and you'll find love love love love

Listen to the music of the moment people, dance and sing
We're just one big family
And it's our God-forsaken right to be loved loved loved loved loved

So I won't hesitate no more, no more
It cannot wait, I'm sure
There's no need to complicate, our time is short
This is our fate, I'm yours

D-d-do do you, but do you, d-d-do
But do you want to come on
Scooch on over closer dear
And I will nibble your ear

I've been spending way too long checking my tongue in the mirror
And bending over backwards just to try to see it clearer
But my breath fogged up the glass
And so I drew a new face and I laughed

I guess what I be saying is there ain't no better reason
To rid yourself of vanities and just go with the seasons
It's what we aim to do, our name is our virtue

But I won't hesitate no more, no more
It cannot wait, I'm yours

(I won't hesitate)
Open up your mind and see like me
(No more, no more)
Open up your plans and man you're free
Look into your heart and you'll find that the sky is yours
(It cannot wait, I'm sure)

So please don't, please don't, please don't
(There's no need to complicate)
There's no need to complicate
(Our time is short)
'Cause our time is short
(This is our fate)
This is, this is, this is our fate
I'm yours

9 Oktober 2009

Saturday and My HOME

Minggu ni aku terpaksa kerja bagi menggantikan minggu sebelumnya. Macam biasalah kalau dah hari Sabtu tu sure lah malas sgt nk g kerja kan. Bestnyer jika berada dirumah. Rasanya x semua brg2 dikemaskan lagi dirumah tu, maklumlah aku baru pindah..dan sibuk dengan kerja....masih ada ruang2 rumah yg belum tersusun dengan rapi...
Untuk rumah aku, aku baru design sikit2...mybe not idea now... Ruang rumah yg bru ni lebih kecil dan sempit....my God... terlalu sempit... then aku pening cemane nk susun brg2 yg seblum ni rumah lama 2x ganda dri rumah yg sekrg...btul2 buat aku rimas...pape pun im try d best....erm...ni aku share sikit dengan pembaca...

Untuk ruang tamu: sempit dan padat... =(











Untuk Ruang makan : so small.... terpakse cari set meja makn yg cute2 saje











Untuk Ruang Kitchen : aku letakkan partition pembahagi kitchen and diningarea











Untuk Master Room aku pilih kan japanese concept

8 Oktober 2009

I Love You


I must be crazy now
Maybe I dream too much
But when I think of you
I long to feel your touch

To whisper in your ear
Words that are old as time
Words only you would hear
If only you were mine

I wish I could go back to the very first
day I saw you
should've made my move when you
looked in my eyes
'cause by now I know that you'd feel the
way that I do
and I'd whisper these words as you'd lie
here by my side I

I love you, please say
You love me too,these three words
They could change our lives forever
And I promise you that we will always be together
Till the end of time

So today,I finally find the caurage
Deep inside
Just to walk right up to you door
But my body can't move when I finally
Get to it
Just like a thousand times before

Then without a word he handed me
This letter
Read I hope this find the way into your
Heart, it said

I love you,please say
You love me too, these three words
They could change our lives forever
And I promise you that we will always be
Together
Till the end of time

We maybe I,I need a little love
Yeah...
And maybe I, I need a little care
And maybe I, maybe you maybe you
Need somebody just to hold you
If you do, just reach out and I'll be there

I love you , please say you love me too
Please say you love me too
End of mine
These three words
They could change our lives forever
And I promise you that we will always be together

Oh... I love you
Please say you love me too
Please, please
Say you love me too
Till the end of time
My baby
Together, together, forever
Till the end of time
I love you
I will be you light
Shining bright
Shining through your eyes
My baby...

7 Oktober 2009

Hari ini X seindah biasa


Rasa-rasanya hari ni adalah lebih teruk dari semalam... dugaan demi dugaan yang aku lalui. kehidupan sememangnya adalakanya memeritkan dan memedihkan. adakalanya aku terfikir kehidupan ini sedang membunuhku.... membunuh kekuatanku...membunuh semangatku... membunuh senyumanku.
Aku betul-betul lemas...sesak.. dan aku ingin sendirian. Tak dapat kuluahkan apa yang sedang aku pendamkan. Hanya aku mengetahui... biar aku simpan walau sepahit mana... aku tanggung sendiri. Apa yang aku yakini kini hanya biar masa yg melalui segalanya. Mudah-mudahan masa yang sukar dan menyakitkan ini pergi meninggalkan aku suatu hari nanti.
Makin ku ingin lari...makin dekat ia mengejarku... senyuman ku mati disaat ini...
sehari demi sehari.... Ya Tuhan Kau bantulah hambaMu ini....
Aku ingin ketenangan yang hakiki
Aku ingin Senyuman itu kembali
Dan....Aku ingin semuanya pulih seperti sediakala....

6 Oktober 2009

7 Oktober 2009


Today 7/10/09 ,
dan aku rasa terlalu bosan...dan xda semangat. fikiran bagaikan berkecamuk. mcm2 yg aku fikirkan. kejap2 terkenangkan memori silam. dan sekejap2 memikirkan kehidupan yang bakal mendatang. Oh Tuhan inilah kehidupan. Bagaikan sdg berlumba di arus jalanan. suka duka dan tangis tawa lumrah kehidupan. kesenangan dan kepayahan setiap org yang harus ditempuhi walau sesukar mana.
Bagaikan sedang bermimpi.... bagaikan baru semlm aku berkahwin... terus meniti kehidupan sebagai seorg isteri. bukan semudah yang disangkakan. pahit maung terpaksa ku telan segala-galanya dengan suami tersayang. benar.... masa benar2 mengajar kita erti kehidupan. semoga hati aku dan suami kuat utk terus menghadapinya.. dan kita harus teguh bersama dalam mengharungi apa jua rintangan. kepada suamiku tersayang walau apa yg berlaku aku kan tetap bersamamu...walau sepahit mana pun akan ku telan...walau semanis mana pun jua..akan ku kongsi sehidup semati dgn mu... walau hatiku adakalanya menangis sendiri...biar ku pendam dalam hati aku sebagai isteri akan taat padamu.... akan terus menyintaimu dan akan tetap membahagiakanmu.... inilah kehidupan sayang

2 Oktober 2009

CINTA tak semestinya MEMILIKI

Bila kita jatuh cinta pada seseorang, jangan menyiksa diri dengan menganggap bahawa cinta kita tak diterima.

Cinta itu tak pernah ditolak kerana, setiap insan memerlukan, menginginkan untuk dicintai.

Wujudkan cinta itu dengan memberikan sesuatu bukan mengharap harap akan sesuatu sebab, apa yang diberikan kerana cinta selalu datang pada hati kita disaat itu juga.

Kebahagiaan memberi jauh lebih sempurna dari pada kebahagiaan kerana menerima.

Tapi…lain bila kita menginginkan sesuatu yang kita cintai. Keinginan itulah yang memberikan pahit pahit yang menghiris dada…

Jangan menyiksa diri dengan menginginkan sesuatu….

Jangan sia kan cinta dengan beban yang berat mengharap mampu di pikul bahu.

Keinginan memiliki mungkin tak kesampaian…

Tapi…

Percayalah pada diri…
Selalunya cinta yang kita berikan seadanya
Takkan pernah bertepuk sebelah tangan..

Panduan menghadapi masalah PUTUS CINTA

Melupakan kekasih lama tidaklah semudah menghantar folder ke Recycle Bin delete begitu sahaja. Hubungan kasih sayang cinta mesra sewaktu ketika dahulu sukar untuk dilupakan terutama bagi kaum wanita. Cinta yang berkualiti dari lelaki memang susah nak dapat sama dengan yang baru dan perasaan terkenang-kenang dan merindu pedih dalam hati sering membuat diri kita tanpa sedar menggugur air mata. Berapa kerasnya hati kita, betapa brutalnya jiwa kita untuk menahan sebak jiwang rasa ia memerlukan ketahanan jiwa untuk sembuh secepat mungkin..Ah lupakan yang lama bina yang baru tak semudah dikata, jujurnya secebis perasaan sayang tentu ada.

Baiklah bagaimana agaknya kita mahu melupakan kekasih lama, bekas suami, bekas isteri, bekas tunang atau bekas kawan baik yang dulu kita cukup sayang..?

1. Menghapus kenangan bersama si dia
Setiap perkara yang dilakukan akan membuatkan kamu mengingatinya kembali. Singkirkan dia daripada lamunan dirimu dan simpan foto-foto kamu berdua mahupun hadiah-hadiah pemberiannya di satu tempat yang lebih jauh dari jangkauan dan pandangan mata. Jangan lupa padamkan nombor telefon bimbitnya daripada genggaman kamu. Termasuklah juga khidmat pesanan ringkas (SMS) dan pesanan suara darinya.

2. Jangan menyeksa diri
Bila ada benda-benda atau sesuatu yang tidak dapat disingkirkan dari ingatan, mahu tidak mahu akan membuat kamu teringat kembali kepadanya. Misalnya lagu kenangan anda berdua disiarkan kembali dicorong radio, jangan sampai membuat kamu tergilakannya kembali dan berasa sedih meratapi nasib yang menimpa. Ia kerana, hal itu tidak kena pada tempatnya.

3. Si dia punya pengganti
Apabila mengetahui si dia sudah mempunyai pengganti, sememangnya wajar untuk kamu melahirkan perasaan cemburu. Perlu disedari, kamu terpaksa merasakan bahagia yang dicari telah lepas dari genggaman si dia dan sudah tiba masanya untuk kamu melakukan perkara yang sama.

4. Berhenti membandingkan
Sikap kamu yang suka membanding dengan teman lain sepatutnya disingkirkan. Jangan sesekali membandingkan sikap, perangai, bentuk fizikal, saiz yang besar pada bekas suami, atau tingkah laku teman baru dengan bekas kekasih. Hal ini terjadi apabila kamu belum bersedia untuk menjalinkan hubungan bersama, kamu akan menggunakan pelbagai macam alasan. Itu cuma mainan perasaan.

5. Kehidupan berbeza
Kebiasaannya, kamu akan menghabiskan cuti hujung minggu bersama, tetapi kini anda terpaksa keseorangan. Bagaimana kita dapat menjalani hari tersebut tanpa seseorang di sisi? Sebenarnya perasaan cemas tersebut akan hilang dengan sendirinya. Kamu harus menyedari bahawa sememangnya sudah ditakdirkan kamu hidup bersendirian dan harus menikmati hujung minggu dengan sebaik-baiknya.

6. Ingat hal-hal yang buruk tentang dirinya
Pada umumnya, wanita cenderung mengingati setiap perkara yang dilakukan bekas kekasihnya. Untuk melupakannya, kamu harus mengingati setiap perkara buruk yang ada pada dirinya. Misalnya, dia seringkali mengutuk diri kamu, membandingkan penampilan kamu dengan rakan-rakan, mengeluarkan suara yang tinggi atau tiada ketepatan masa.

7. Rakan dan keluarga pendengar setia
Walaupun pelbagai langkah telah dilakukan untuk melupakan dirinya, namun ingatan terhadapnya sentiasa bermain difikiran. Luahkan masalah kamu itu kepada rakan-rakan dan belah keluarga rapat yang boleh dipercayai dan jangan sesekali menyimpannya di dalam hati. Takut nanti anda pula yang merana. Dengan cara sebegitu, ia sedikit sebanyak dapat menghilangkan kehadiran si dia dari fikiran kamu.

8. Cipta fantasi
Kita selalu memikirkan bahawa perpisahan itu tidak akan berlaku sekiranya pasangan memahami hati budi dan bertolak ansur. Masalahnya kini, kamu sudahpun memutuskan hubungan cinta dan tiada gunanya lagi untuk berbicara tentang diri si dia. Lebih baik kamu mencari pengganti dan ceritakan hal ini kepada teman-teman lain. Siapa tahu mereka mungkin mempunyai kenalan yang lagi bagus dari kekasih lama. Selalulah berfikir positif.

Belajar Ubati Kekecewaan

RASA kecewa atau kesal ada pada setiap orang. Bagi remaja, perasaan ini memang sudah sinonim. Masalah keluarga, putus cinta dan gagal dalam peperiksaan adalah antara punca utama. Kebiasaannya apabila sudah terkena ‘penyakit’ kecewa, ramai yang sukar mengikisnya.

Berasa kecewa atau kesal adalah normal, malah anda boleh dikatakan ‘tidak normal’ jika tidak pernah berasa kecewa sepanjang hidup! Bagaimanapun, jangan biar ia menguasai diri hingga mendorong anda bertindak luar dugaan dan mengalami tekanan yang boleh merosakkan diri dan kerjaya.

Sebagai remaja, anda perlu mengharunginya dengan matang. Cuba belajar untuk mengubati kekecewaan. Tidak semestinya rasa kecewa itu akan berterusan kerana jika kita yakin dan terus bersemangat pasti ada harapan pada masa depan.

Berikut beberapa panduan untuk membuang rasa kecewa:

- Terima kenyataan
Kita hanya mampu merancang, Tuhan yang menentukan. Sebagai manusia, kita tidak boleh menentukan kehidupan kerana segalanya bergantung kepada takdir dan ketentuan Ilahi. Apa yang boleh kita lakukan ialah berusaha mengubah nasib kita.

Ada ketikanya kita bernasib baik, tetapi ada masanya kita juga diuji pelbagai dugaan. Rasa kecewa itu antara ujian dan dugaan yang diberi kepada kita. Hadapinya dengan tenang dan reda kerana selain memiliki hikmah tertentu, ia pasti mengajar kita supaya lebih berhati-hati dan menjadikan kita insaf.

- Berfikir
Senaraikan pro dan kontra apabila anda membuat sesuatu keputusan supaya anda tidak berasa terlalu kecewa apabila berlaku perkara yang tidak dijangkakan.

Biarkan ia berlalu dan lama-kelamaan anda akan dapat mengatasinya sendiri.

-Berfikiran positif
Cuba kenang kembali peristiwa kerana kebahagian yang anda miliki hari ini mungkin disebabkan pengalaman silam anda. Memang sukar untuk berfikiran positif apabila berdepan dengan sesuatu tragedi.

Jangan terlalu mengikut perasaan, sebaliknya tumpukan kepada perkara positif yang pernah anda lakukan dalam hidup. Ia pasti banyak membantu apabila anda berdepan rasa kecewa.

- Luahkannya
Bahaya jika memendamkan rasa kecewa kerana ia boleh memakan diri. Kesannya anda boleh mendapat kemurungan dan tekanan (stress).

Apa yang penting, anda perlu berkongsi rasa itu dengan menceritakannya kepada orang yang lebih rapat dengan anda. Bagi remaja, ibu bapa adalah individu paling sesuai. Jika anda mengadu, sedikit-sebanyak perasaan kecewa itu akan reda dengan pujukan, nasihat dan semangat yang anda peroleh daripada mereka.

- Beri tumpuan pada hidup
Teruslah berusaha untuk mencapai matlamat diinginkan. Apabila anda mempunyai fokus, segala cabaran dan rintangan boleh dihadapi dengan mudah. Apa yang penting, jangan biarkan perkara remeh menghantui anda sehingga membuatkan anda kecewa.