Terima Kasih berada diblog ini! Jom follow! »

27 Jun 2010

Bila Cinta - 27 / 06 / 2010 : 11.59malam

Hatiku sedikit terguris dengan seseorang..... sekadar meluahkan apa yg aku rasai diwaktu ini... bait2 lagu dibawah benar-benar meruntun hatiku bertambah pilu.... semoga aku mampu untuk memejamkan mata untuk malam ini...

Bila cinta kini
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Di tinggalkan cinta masa lalu

Dulu kau tawarkan
Manisnya janjimu
Dan ku sambut itu
Dengan segenap hatiku
Bila engkau pergi
Tinggalkan ku

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku memilih
Cinta yang fana

Perginya dirimu
Merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan
Dalam harapan

20 Jun 2010

Adikku Solleh

Rasa kali ni terpanggil sekali lagi untuk aku berkongsi menulis di dalam blog ni.....
Bukan kisahku... tetapi salah seorang adik yg aku sayang...


Solleh...
Adik yang baik... rajin membantuku.. diam sahaja apabila kadang2 aku marah dia... Selalu masak kalau aku kepenatan balik dari kerja... Setiap hari tolong mengemas rumah... Adik yang sangat jujur... dia x berani menipu aku...Banyak sangat pertanyaan yang keluar dari mulutnya sehinggakan adakalanya aku penat untuk melayan... Sangat2x manja... Suka makan nasi lemak hari2x...sebab tu semakin bulat macam kakaknya ni... =)

Solleh...
Adik yang tidak seperti adik yang lain... mungkin dia sedikit mempunyai kekurangan... tapi aku x pernah memandang itu sebagai ukuran untuk terus menyayangi dia... Langsung x pernah menyakiti hatiku...dia adik yg baik


Namun aku menjadi tertekan tatkala ada yang cuba menyakiti hatinya... Apa salah dia? Mungkin belum masanya dia bertindak menjadi matang sewaktu ini... dan manusia yang lain x layak untuk mengukur anugerah yang telah Tuhan berikan pada hamba yang terpilih ini... Kamu semua kan mempunyai akal yg lebih sempurna berbanding adikku ini? Untuk seratus orang sekalipun aku sanggup menjaga adik seperti ini... Namun mungkin sebab dia sebegitu... manusia lain sering merendah2kan dia....sering mempermain2kan dia... pernah kah dia menyaki
ti hati kalian??? jikalau ada aku sebagai kakak memohon ampun atas semua kesalahan yg dilakukan oleh adikku ini... mungkin dia kekurangan dari segi akal... kerana sedari kecil dia disisihkan disebabkan kekurangan yang dimiliki....

Pada manusia2 itu.... aku memohon maaf sekiranya catitan di diaryku kali ini menyakitkan hati kamu semua... cuma sebagai tulisan untuk mengeluarkan rasa kecewa dihati seorang kakak....

Pada adikku syg solleh.....
Sampai akhir hayat akak pun... akak sanggup jaga solleh... tinggallah dengan kakak selagi hayat akak masih ada dimuka bumi ini... Akak doakan solleh menjadi seorang manusia yg berjaya satu hari nanti..... Ya Allah... kau peliharakanlah adikku ini... amin

17 Jun 2010

Kenapa mesti kami dipersalahkan?


Semenjak kecik aku dan adik2ku di jaga oleh mak(mak saudara) yg mulia hatinya... kami ditatang bagai minyak yg penuh... Kerana sedari kecil ibu kandung sendiri telah membuang kami... tidak mengapa asalkan ada mak yg menjaga kami... umpama anaknya sendiri... masing2 diberi pelajaran.. begitu mulia hati wanita tua itu...

Ibu??? dia dengan dunianya sendiri.....langsung x pernah mengambil tahu hal2 kami....
Ayah???? sama juga.... sibuk dengan isteri dan anak barunya...
Nafkah???? boleh dihitung berapa ringgit semuanya yg diberi oleh ayah....
Kasih sayang???? jauh panggang dari api....

Itu dugaan yg diterima aku dan adik2ku... Mungkin kami terlalu miskin untuk ayah dan ibu.... namun kami kaya dengan kasih sayang MAK(mak saudara) yang berikan.....Sehingga adakalanya aku dan 6 adik2 ku yg lain terlupa yg kami mempunyai Ibu dan Ayah sendiri...

Anak yg dianggap sial ini lah yg sekarang sedang cuba menerimanya...
Anak yg dianggap haram ini lah yg sekarang sedang cuba mengasihinya...
Dan anak yg dianggap derhaka ini lah yg sekarang sedang cuba membahagiakannya...

Namun aku dan adik2ku bahagia kini... xperlukan sesiapa melainkan mak saudara itu satu dihati kami... bagi kami dialah ibu kandung kami...perngorbanannya hanya 1 dalam sejuta....

Aku terkilan dengan sikap sesetangah mereka yg adakalanya memandang aku dan adik2ku dengan pandangan yg sukar ditafsirkan... satu kejadian yg aku dapat kongsikan....
Di hari Raya pertama tahun lepas... adikku yg bongsu menangis kepadaku dengan teresak2x... aku terkejut dan memaksa dia untuk memberitahu aku.... tersedu sedan dia menangis... dan dia pun bercerita....ada kata2 yg amat menyakitkan hatiku dan dia...

''engkau buat apa duduk dekat dengan mak(mak saudara) itu?? itu bukan mak engkau!!''

itu perkataan yg xkan aku lupa sampai akhir hayat ku.... xkan aku maafkan manusia itu... yg luarannya hanya berlagak bagaikan seorang ustazah dan pendidik. jijik aku melihat wajahnya... dan semenjak itu aku tekad.... setiap kali aku terjumpa dengan manusia itu...xkan aku pandang wajahnya sekalipun menghormatinya.....

Kenapa kami yg mesti dipersalahkan? persoalan itu yang sering teriang2 di benak hatiku semenjak sekian lama...atas kesilapan orang lain juga aku dan adik2ku sering dipandang serong oleh orang lain.. sebab itu aku selesa dengan duniaku sendiri di sisi suami yang menyintai dan mengasihi aku dengan seadanya...

Kepada manusia itu yg cuba menyakiti hatiku dan adik2ku...aku redha... namun engkau tetap berdosa kerana menyakiti hati kami..... Disebabkan kesalahan si ibu... namun aku sebagai anak nya redha... dan mulai menerimanya kembali... kerana bagi ku... segala dosa yg dia lakukan itu antara dia dan Tuhan... Dan itu Urusan Tuhan.. bukan aku yg hanya manusia biasa perlu menghukumnya... walau x pernah merasa kasih sygnya ibu..tapi aku redha sekali lagi...aku perlu kuat... Dan perlahan2 kasih itu kian berbunga...

Dan sekarang aku cuba membuktikan pada manusia2 itu yg aku juga akan berjaya...... hatiku tekad ingin mengubah keadaan keluargaku....

Kepada manusia itu juga... jangan engkau cuba sekali lagi menyakiti hatiku...dan adikku2x.. kerana aku bukan penyabar orangnya... kerana aku sudah cukup lama untuk bersabar... dan aku sendiri takut andai kesabaran ku ini mengatasi segalanya satu ketika nanti....

Bukan niat aku paparkan segala jerih peritku hidupku...namun aku hilang pertimbangan seketika tatakala hatiku dan adik2ku disakiti... xkan aku benarkan sesiapa sakiti hati mereka.....

Buat adik2ku...

Berusahalah untuk mengubah kehidupan masing2x... kakak cuma mampu memberi semangat...namun kamu semua yg harus membuktikan pada manusia2 itu yg kamu semua mengikut telunjuk mak saudara... bukan mengikut telunjuk kisah silam ibu dan ayah...
Kakak percaya dugaan ini yang membuat kita lebih matang dari rakan seusia kita...
Insyallah...Tuhan sentiasa bersama kita....

9 Jun 2010

Aku bukan sesiapa pada kamu

Look... semua orang ada kisah silam masing2x... ade yg putih dan ada yg hitam...
kalau pengalaman yg hitam tu akan membuatkan hidup masing2 terus menjadi gelap ianya x adil... yg lepas..biar lepas... simpan jauh2disudut hati....kunci dengan sekukuhnya... kalau boleh jgn benarkan sesiapa pun utk membukanya... dan kita? kita yg baru... teruskan dengan hidup yg blum ade penghujungnya.. yg memerlukan berpuluh2 ribu langkah kehadapan lagi...kalau masih dihimpit dengan kegelapan tu... mcm mana nk teruskan hidup..

Stop....
jangan diingat orang yg bahagia hari ni tiada kisah hitam... jangan sesekali fikir org yang tersenyum hari ni tidak pernah tempuhi berbagai2 halangan di masa lampau... namun fikirkan mengapa manusia itu mampu tersenyum??mengapa manusia itu sering kelihatan bahagia??? kerana manusia itu bangkit dri kegagalan yg lampau... manusia itu nyalakan lampu untuk menerangi kegelapan yg selama ini menutupi penglihatannya...

andai kamu kecewa... mesti bangkit... x guna menangis... kerna aku juga pernah merasainya satu ketika dulu...memikirkan betapa bodohnya aku tatkala itu hanya menangis dan menyalahkan diri sendiri..meratapi.... disaat kecewa yg teramat sgt...tiada teman untuk bercerita...namun aku luahkan segalanya dalam doa kudusku pada-Nya... Allah sentiasa bersama kita... tambahan pada hamba -Nya yang dianiaya...

Benar... itu dugaan-Nya.... tabahkan hati.. keluar dri kepompong kesedihan... ramai lagi disekeliling kamu yg mampu menghulurkan bantuan... namun mata kamu menjadi buta tatkala hati meruntun sedih... jangan dibiarkan... ini dugaan yg harus kamu tempuhi...

Aku bukan sesiapa untuk menasihati kamu... dan aku bukan sesiapa untuk campur urusan kamu... tapi aku rasa terpanggil untuk mengingatkan kamu... kerana kamu kawanku...

June 2010

6 Jun 2010

Golakan Hati

Aku tak tahu dengan perasaan aku hari ni.. gembira bercampur sedih... tak pernah aku rasa macam ni.... syukur sangat kawan baik aku disahkan hamil... aku hapy sgt dengar berita tu... aku doakan dia dan baby selamat... tahniah my frens...

dan dalam waktu yg sama aku sedih sendiri... bila agaknya Tuhan ingin berikan peluang utk aku pula mempunyai baby sendiri... dekat 2 tahun kahwin.. tapi aku masih tiada tanda2 untuk mengandung.. perit nye rasa.. melihatkan suami yg suka budak2x... rasa x siapa faham melainkan org yg alaminya sendiri... kali ni terasa perit sangat sampai aku menangis... =( aku juga ingin baby... tapi aku harus kuat dan sabar... sabar tempuh semuanya... mesti lebihkan lgi usaha...ikhtiar pelbagai cara... Tuhan dengarla doaku sekali ini... kurniakan ku cahaya mata walau seorang sekali pun... aku berdoa pada-Mu..

kadang2 aku rasa macam dah putus harapan... Kuatkan lah hatiku... aku x pasti adakah aku mampu bertahan........ bantu hamba-Mu ini....

3 Jun 2010

Lagenda budak setan & Birthday Hubby

3 June 2010

Petang semalam kelam kabut aku duk booking tiket nak tengok citer lage
nda budak setan... memandangkan dia punya triller sgt2 menarik... dah tentu jln cerita dia pun sgt best... last minute bru dapat tiket....horey2x... tapi amik mid night... kul 11 malam la baru tgok...

Petang tu balik umah dulu nk mandi2 sume dan masak dulu...hubby lapar sgt dah.. petang tu aku masak sambal tumis petai udang...aduh hubby ku suka... berpinggan2 dia makan..... lepas je bagi hubby makan.. aku pun kautim ngan adik ku solleh... aku nk keluar...nak belikan kek birthday hubby tanpa pengetahuan dia... aku pun ambil tudung dan sa
rung terus... adoiii x semena2 huby nampak...then tanya...''syg nk g mane??'' aku cam blur2 nk jawab... xkan nk jwb aku nk belikan kek utk dia??? eh pening ke
jap... aku pun jwb la... nk kuar jap..ade hal sikit... adoi boleh pulak hubby cakap dia nk ikut.... peningaku... berpusing2x aku lari... dah tu siap dia jaga depan pintu..tkut kalau2 aku terlepas... dia nak ikut jugak kata dia..kalau x dia x bukak pintu... sampaikan tersepit kaki aku kat pintu dia tarik... punya lah x bagi aku keluar...dan dia memang nak ikut... aku pun pelik selalu aku keluar kdg2 dia malas ikut...adoi time nk wat surprise beli kek dia pulak hegeh2 nk ikut... tengok jam dah dekat pukul 8mlm... adoi cemane ni... nanti kul 9 nak kuar gerak ke the mines... tiket movie dah book kul 11...

dan dah xde pilihan akhirnya aku bawak la hubby... g kedai kek kat seksyen 8 sane nun... sambil dlm kedai aku merungut2x... marah sebab dia nk ikut... hehe
hehehehe tapi comel pulak tgok huby mcm ni.. cam budak kecik... nk ikut aje...smpai je kedai kek aku suh dia sendiri pilih kek mane nak... pastu dia wat muka blur2x... aku cakap la..tdi nk ikut sangat kan???? ha skrg pilih kek... cepat pilih then ayg bayar.... =)) akhirnya setelah mata dia rambang melihat pelbagai jenis kek yg berwarna warni dia pilih kek yg sgt comel...tarraaaaaaa
aaaaa ni la kek nye..


cantik kan? rasa nya pun sedap... dah beli kek aku ngan huby pun balik la umah... nk bersiap2 nk ke the mines...kek simpan dulu dlm fridge...nnti kul 12 bru nk celebrate... =)

9.00malam

Sebelum pergi ke the mines hubby sempat ajak g beli perfume one drop...adoi... nk mewangi2x la pulak... xpela.. jom ikut kan aje...
sampai aje kat mines dalam kul 10 mlm...byk la kedai2 dah tutup kt situ... aku pun ngan hubby dah cam blur2 ape nk dibuat...tpi sempatla snap picture waktu keboringan melanda menanti pukul 11mlm....

tomey2 hubby...muaachhh =)) penat ye tunggu pukul 11...sabar ye... sabar


11.00 malam

akhirnya masuk jugak dlm panggung nk nengok cerita LAGENDA BUDAK
SETAN....hihihihihii... jln cerita sgt2x best... tapi mcm x bpe best bile watak AYU bertukar wajah.... =( tapi ape pun citer ni sgt2 best... leh pulak ternangis dalm panggung...hahahahahahahaha...

12.00mlm....

happy birthday 2 u...lalalalalalalalalalalalalalalala wish birthday kat hubby dalam panggung... xpenah dibuat org... sabo ajela... hbis tgh duk layan citer LBS kan...??? hikssssss

1.00 pagi...

Sampai ke rumah...ambil adik soleh ngan adik baim & kek terus gerak ke mcD 24 hours at sebelah PKNS Bangi... =)) Celebrate la kt situ... hihih
ihi happy birthday syg... hope u happy always... semoga kasih syg kita kekal utk selamanya... i love u so much.... erk... hadiah dah bgi kan???? bgi awal 2 hari lepas... =)) dah post dah kat blog sebelum ni hadiah apa yg aku bagi kan utk si tersayang... =))

Jom2x nyanyi same2....happy birthday 2 u.....lalaaalalalalalalalalalala

1 Jun 2010

Present 4 dear

5.30 petang,

balik dari kerja aku pun bergegas nk pergi mencari hadiah dengan ditemani adik aku soleh... hi2x... pening2 nk cri hadiah utk besday si hubby.. and then lepas fikir2 better aku hadiahkan dia hp... sebab aku tgok hp dia tahap dah boleh campak dalam parit dah tu... sian.. =)) so aku pun belikan la hp nokia bla bla bla utk huby... xlah mahal sgt... dalm 2 ratus lebih..asas je ade dlm hp tu... xde budget utk beli blackberry ye...
ade rezeki lain kali beli yg ok sikit...hi3x... then balik ke rumah... simpan tempat yg susah huby nk jumpe... maklumlah birthday dia 3 hari lgi... mne leh bgi awal kan...

8.30mlm

aku siap masak. menu mlm tu tomyam campur... tgok huby makan byk sgt... sempat gak antar sikit kat jiran.. =) sesekali beri kan mengeratkan antara jiran2x....and then nk dijadikan cerita, tetibe abg ipar call hubby...smpai 5 -6 kali...dengan keadaan hp dia yg dah terlampau nazak... adoi... jwb je fon x dgr...jwb je xdgr... mybe dia x tahan dah... tetibe...prannnggg!!! (hihihihi) hubby hempas hp ke lantai dengan sekuat2 hati.... aku tergamam terkjut... terkedu aku...... lepas tu huby buat muka kecewa... aku pujuk la... ''sabar la ye... npe g hempas hp tu?'' then dia jawab macam ni.....''hp ni melampau sgt.... abg kan miskin....'' dengan muka dia yg sedih........... huwaaaaaa sedih aku dgr dia cakap macam tu... dengan x fikir panjang aku pun cepat2 keluarkan hp nokia yg baru aku beli tu....then bgtau dia...''abg ni sebenarnya hadiah besday abg lusa..tpi ayg bgi awal ye...sebab terkjut tgok abg hempas hp yg lama tu..''... giliran huby lak yg terkejut...hikssssssss... =)) terus huby cium pipi me...malu la pulak... berseri2 dia dapat hp baru... xpela bgi hadiah awal... lagipun awal 3 hari je... nk wat cemane, keadaan mendesak...hihihihi... ape pun hope huby happy ye dgn hadiah baru tu... syg dia..


so, lepas ni tinggal nk celebrate aje lgi birthday dia 4/6/2010 ni... adiah dah bgi dah...
LOVE u so much!!

habis..... =))