Al-fatihah untuk mereka2 yg aku sayangi...

Alhamdulillah, hari ni merupakan hari ke-4 umat islam berpuasa...

Hari ni tiba2 terasa sayu... x semeriah waktu berpuasa hari2 yg sebelumnya, teringat pada insan2 yg dah pun meninggalkan kami. Teringat pada kenangan arwah abah, abah meninggal pada tahun 1997, ingat lagi masa kecil, arwah abah selalu bawa aku naik basikal untuk mencari juadah berbuka puasa. Kalau time berbuka, arwah abah suka penuhkan meja dengan makanan. Arwah abah nak kami seronok setiap kali berbuka puasa. Walaupun ada kereta, tetapi arwah abah lebih suka berkayuh basikal menuju ke pekan parit. Kenangan arwah abah tak kan luput dari ingatan. 

Lepas arwah abah meninggal, kami berbuka puasa hanya dengan ala kadar. Mak la yg membesarkan kami. Mak buat keputusan untuk kami semua berpindah ke kg banjar. Dan lepas tu kami semua pun mulakan hidup di tempat baru. Mulanya terasa janggal, sebab tinggal di kampung. Maklumlah tempat lama, kami tinggal betul2 di tengah pekan. Alhamdulillah, lama kelamaan kg banjar menjadi the best dlm hidup kami...

Lebih-lebih berseri bila bapa saudara arwah angah basri sekeluarga pula berpindah ke sebelah rumah kami di kg tu. Ingat lagi, setiap kali waktu berbuka puasa, kadang2 kami sama2 naik van dgn arwah angah basri untuk berbuka puasa di masjid. Bertahun arwah ngah basri, angah imah dan arwah alan tinggal di kg tu. Lama kelamaan timbul perasaan syg yg teramat sgt. Terutamanya pada arwah angah basri dan angah imah.Hanya tuhan saja yg tahu yg bagaimana aku sayangkan mereka berdua. Dah aku anggap mereka berdua diantara org2 yg aku sayang. 

Setahun sebelum arwah angah basri meninggal, masa tu aku dan suami sibuk uruskan perkahwinan, arwah angah basri ngan angah imah la yg byk membantu. Banyak kami sekeluarga terhutang budi dengan arwah sekeluarga. Tambah2 diwaktu bulan Ramadhan, angah imah rajin buat kuih dan lauk. Tentunya yg aku rindui gulai tempoyak ikan patin angah... memang sedap. Tapi tu hanya tinggal kenangan. Sekarang angah imah pun dah tak tinggal di sebelah rumah kami di kg. Selepas arwah angah basri meninggal, angah imah tinggal dengan arwah alan. Dan lepas tu sekali lagi Tuhan menduga, arwah Alan pun meninggal akibat excident pada bulan Mac/2011 yg lalu. Berat mata memandang, berat lagi mahu yg dipikul... Dan tinggal lah rumah disebelah rumah kami tu kosong dan penuh dengan kenangan-kenangan yang tak mungkin aku lupakan. Dan Ramadhan kami tidak semeriah dulu lagi. Kami betul2 merinduikan penghuni2 yg pernah berada di rumah tu...

(kenangan 1 bulan sebelum arwah alan meninggal dunia, 
angah imah-baju biru & arwah alan- baju merah)


Minggu lepas aku dan suami balik ke kg banjar, rezeki nak jumpa angah imah agaknya, hari sabtu angah imah dtg dgn sepupu aku dari bagan serai ke rumah kami. Seronoknya bila jumpa angah. Tentunya sampai2 aku peluk angah dan ciumnya. Rindu... Mak lagi2 la gembira bila adanya angah imah dirumah kami walaupun untuk sehari. Dan esoknya aku yg hantar angah imah balik ke bagan serai. Masa nak bersalam balik tu, sekali lagi aku menangis. Entahlah sedih sgt rasa. Sekali lagi aku cakap telus dari hati aku... ''Huda sayang angah..'' Angah cium aku banyak kali...lebih2 sayu dihati...Biar org lain tidak tahu, tapi dalam hatiku, angah imah diantara org yg aku sayang... Ya Allah kau sihatkan lah wanita cekal ini... Riangkan hatinya... Dan Kau tempatkanlah mereka2 yg pernah aku sayangi di tempat2 org yg beriman. Ampunkan segala dosa2 mereka. Terangilah kubur mereka. Alfatihah...






Semoga Ramadhan kali ini memberi keberkatan pada kita semua.... Amin

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Jumlah Kalori Dalam Makanan

Langkawi Honeymoon

Make-up KERETA