22 September 2013

Dan akhirnya facebook diaktifkan semula

Saya akhirnya activekan semula facebook yg menyepi 2 minggu lebih tu... hi3... reason??? yep... antara satu factor yg activekan semula fb bila memikirakan sumber partime kewangan saya adalah dari fb... saya on semula facebook saya dan saya semak semula kawan2 yg berada dalam list... dan semua user fb yg saya x kenal dah pun saya remove... ada sesetengah tu adalah dari client saya yg pernah berurusan dengan saya sebelum ni...jadi fikir 2-3 kali untuk saya remove mereka... banyak yg saya dapat belajar dari semua ni... kebaikan dan keburukan facebook kalau disalah guna.. Hope inilah pengajaran yg terbaik untuk saya... salah satunya jgn sesuka hati nk approve org yg x kita kenal as friend di facebook...berkemungkinan org akan salah gunakan update2 yg kite type difb... boleh terjadi fitnah dan sebagainya.. dan ini antara pendapat saya mengenai FACEBOOK:-

Kebaikan :
- Mengikat tali silaturrahim antara keluarga, sanak saudara dan sahabat handai
- Sebagai media pemasaran produk/perkhidmatan, syarikat swasta, jabatan kerajaan dan lain2 melalui iklan
- Berkongsi sesuatu yang baik seperti nasihat, resepi makanan, amalan agama dan lain2
- Dapat mengenali orang yang mempunyai hobi, minat dan area yang sama (group)
- Dapat mengesan kembali rakan2 lama yg dah terpisah
- Sebagai media hiburan melalui permainan2 yg tersedia di dlmnya…


Keburukan :
- Kurangnya privasi kerana segala perbuatan aktiviti kita akan di “update”
- Menjadi medan “kebebasan bersuara” untuk memfitnah, mengutuk, mengeji dan lain2
- Pengguna memuat naik gambar2 personal  yg membuka aurat dan yg keterlaluan
- Timbul rasa iri hati, sombong, riak dan berlebih2an (kaum wanita)
- Melalaikan sehingga menggangu waktu bekerja (siang) dan waktu tidur (malam)
- Gambar2 yg di uplod aboleh dimanupulasi oleh pihak lain utk tujuan tak baik

Jadi... ini adalah antara pandangan saya mengenai facebook... kebaikan dan keburukan tu kita sendiri yg tetapkan... jom jadi pengguna facebook yg lebih berhemah! =) inshaAllah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perjalanan Yang Panjang

Rasanya baru semalam melangkah ke dunia pelajar setelah hampir 7 tahun meninggalkan zaman kolej tahun 2006 dulu. Di Politeknik banyak membe...