27 Ogos 2009

Betapa Aku Merindu

Sesekali aku termenung
melihat sang unggas berterbangan
indah sungguh kalian..
berterbangan bebas nun di atas sana

langsung mata ku arahkan ke pinggiran kota
tiada sesuatu yang istimewa
melainkan hanya deretan kereta yang berpusu-pusu
melainkan hanya pohonan batu yang meninggi
melainkan hanya kepulan asap memedihkan pandangan
itulah sang kehidupan di kota.....

Lantas aku mendongak kembali
Kali ini tiada lagi kelihatan sang unggas...
mungkin kembali ke sarangnya....
mataku kembali terpaku melihatkan keindahan sang pelangi
buat seketika aku kagum dengan kehebatan Tuhan
yang menciptakan kecantikan si pelangi...
namun perlahan-lahan kecantikan itu menghilang di telan masa
dan aku kembali buntu sendiri...

Aku berpaling melihat manusia di kiriku....
mereka juga seperti aku
duduk sendirian sambil merenung ke jalan ...
melihat ke langit....
sebentar-sebentar melirik ke arah bangunan....
mungkin juga seperti aku
yang mencari ketenangan disebalik kesibukan kota

Namun tak dapat ku gambarkan
keindahan pabila berada di kampung
walau moden nya tidak seperti dikota
namun masih sedap mata memandang
melihat tumbuhan yang menghijau...
walau langitnya tidak dicakar pohonan batu
namun segarnya pohonan hijau itu..
menusuk langsung terus ke hati....

Oh Indahnya....
betapa aku inginkan kembali saat berada disana
Dicelah pohonan getah
Di balik tumbuhan - tumbuhan segar
Berada jauh dari kesesakan ini
Aku berjanji...walau bertahun menunggu
aku pasti kembali ke sana...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perjalanan Yang Panjang

Rasanya baru semalam melangkah ke dunia pelajar setelah hampir 7 tahun meninggalkan zaman kolej tahun 2006 dulu. Di Politeknik banyak membe...